КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ БАГАТОПРОФІЛЬНИЙ
НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ЦЕНТР»
Наказ
02.09.2024 Біла Церква № 30
Про створення безпечного освітнього
середовища та попередження і
протидії булінгу (цькуванню)
у 2024/2025 навчальному році
Відповідно до статті 15 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX, Закону України «Про охорону дитинства», «Про освіту», Наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», на виконання Закону України від 15.07.2021 року № 1658-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», враховуючи рекомендації листа МОН України № 1/12702-23 від 24 серпня 2023 року «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році», з метою створення безпечного освітнього середовища в закладі, запобігання вчинення дітьми злочинів, правопорушень, проявів булінгу в освітньому просторі, формування позитивних соціальних установок
НАКАЗУЮ:
- Заступнику директора з навчально-виховної роботи Л. ІВАНОВІЙ:
1.1 . Довести до відома педагогічний колектив Центру щодо врахування рекомендацій, викладених в листі МОН України № 1/12702-23 від 24 серпня 2023 року «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році»
Вересень 2024 р.
1.2. Розробити та подати на затвердження директору Центру План заходів щодо запобігання та протидії булінгу в закладі (додаток 1)
Вересень 2024 р.
1.3. Здійснювати контроль за виконанням комплексного Плану заходів створення у 2024/2025 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок та надавати оперативну інформацію з цього питання на оперативних нарадах при директорі із вчителями
Постійно, упродовж навчального року
1.4. Проводити спільну просвітницьку роботу з відповідними службами з питань створення безпечного середовища серед учнів та підлітків, батьків, вчителів.
1.5. Своєчасно виявляти батьків або осіб, що їх замінюють, які ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо створення належних умов для життя, навчання та виховання учнів та вжити заходів корекції та впливу
Постійно, упродовж навчального року
1.6. Контролювати поведінку дітей, взаємовідносини між учнями, між учнями та вчителями.
Постійно, упродовж навчального року
- Створити постійно діючу комісію з виявлення фактів булінгу та реагування на них у складі:
О. ВЕРЗУН, в.о. директора школи – голова комісії;
Л. ІВАНОВА, ЗДНВР – заступник голови комісії;
К. ЩУР, ЗДВР – секретар комісії;
В. РУБЛЕНКО – практичного психолога;
І. АТАМАНЕНКО – соціального педагога;
класного керівника класу, в якому виявлено факт булінгу (за потребою).
- Членам постійно діючої комісії:
3.1. Після отримання повідомлення про факт булінгу невідкладно реагувати шляхом проведення внутрішнього розслідування, індивідуальної роботи з учасниками булінгу, проведення нарад тощо.
- Педагогічним працівникам школи:
4.1. Забезпечити виконання Плану заходів по школі щодо запобігання та протидії булінгу.
4.2. Не допускати випадків фізичного та психологічного насильства, образ, недбалого й жорстокого поводження з дітьми.
Протягом навчального року
4.3. Формувати в учасників освітнього процесу толерантне ставлення один до одного.
Протягом навчального року
4.4. Уникати проявів жорстокого ставлення до учнів, приниження їхньої честі, гідності та інших форм насильства (фізичного та/або психічного).
Протягом навчального року
4.5. Невідкладно інформувати адміністрацію навчального закладу про виявлений факт булінгу по відношенню до учнів школи.
4.6. Дотримуватися алгоритму дій працівника навчального закладу у разі виявлення випадку насильства над дитиною.
- Класним керівникам та вихователям 1-10 класів:
5.1. Впродовж року організувати і провести комплекс заходів, спрямованих на попередження проявів булінгу, запобігання та протидії домашньому насильству серед учнів.
5.2. Постійно проводити просвітницьку роботу з учнями щодо попередження правопорушень, дитячої підліткової злочинності, шкідливих звичок.
5.3. Здійснювати індивідуальну роботу з підлітками, які потребують особливої педагогічної уваги.
5.4. Проводити просвітницьку роботу серед учнів, батьків щодо ознайомлення їх з правами та можливостями, способами дій та реагування на випадки булінгу (цькування) свідками, учасниками або об’єктами, якого вони стали або могли стати.
- Практичному психологу В. РУБЛЕНКО:
6.1. Забезпечити проведення просвітницької, профілактичної та діагностичної роботи щодо попередження проявів булінгу в учнівському середовищі.
6.2. Проводити просвітницьку роботу з батьками та педагогами щодо попередження проявів булінгу в учнівському середовищі, запобігання та протидії домашньому насильству (згідно з розробленими заходами).
6.3. У випадках виявлення дітей, які постраждали від насильства, жорстокості, цькування, проводити з ними корекційну роботу та невідкладно повідомляти адміністрацію школи.
- Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Л. ІВАНОВУ.
В. о. директора
Додаток 1
до наказу по «БЦ багатопрофільному
НРЦ» від 02.09.2024 № 30
План заходів закладу на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
на 2024/2025 н.р.
№з/п | Заходи | Термін виконання | Відповідальний |
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу | |||
1. | Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування) у закладі в умовах воєнного стану » | Серпень | В.о.директора |
2. | Довести до відома усіх учасників освітнього процесу та опублікувати на сайті закладу освіти:1. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).
2. Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькування) у Центрі 3. План заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) на 2024/2025 навчальний рік |
Вересень | В.о.директора |
3. | 1. Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з педагогічним та технічним персоналом. | Протягом року | В.о.директора |
4. | Поновлення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у випадку фактів насилля та правопорушень. | Вересень | Соціально- психологічна служба |
5. | Організація механізмів звернення про випадки булінгу (цькування) | Вересень | Психолог, соціальний педагог |
6. | Створення бази інструментарію длядіагностування рівня напруги, тривожності
в учнівських колективах |
Лютий | Психолог, соціальний педагог |
Робота з педагогами та іншими працівниками закладу освіти | |||
7. | Контроль стану попередження випадків булінгу | Протягом року | Адміністрація |
8. | Профілактично-просвітницькі заходи з профілактики булінгу (цькування), жорстокої та протиправної поведінки, конфліктів в учнівському та педагогічному колективах | Протягом року | Психолог, педагоги |
9. | Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) | Листопад | Директор |
10. | Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти. Опрацьовувати правила та обов’язки здобувачів освіти, батьків, правила користування мережею Інтернет, щоб зменшити ризик булінгу | Грудень | Психолог, соціальний педагог |
11. | Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу | За результатами кожної чверті | Психолог, соціальний педагог |
12. | Консультування педагогів з проблемних ситуацій та надання рекомендацій щодо профілактики булінгу в класних колективах | Впродовж року | Психолог, соціальний педагог, адміністрація |
13. | Ознайомлення педагогічних працівників зоновленнями нормативно-правової бази
щодо насильства відносно та за участі дітей, порядку дій щодо виявлення і припинення фактів жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення |
Впродовж року | Адміністрація |
14. | Участь педагогічних працівників у семінарах, вебінарах щодо протидії булінгу | Впродовж року | Педагоги |
Робота з учнями | |||
15. | Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів | Впродовж року | Психолог |
16. | Оновлення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах | Вересень | Соціально-психологічна служба |
17. | Ранкові зустрічі з формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | Впродовж року | Педагоги |
18. | Робота консультативного пункту « Скринька довіри»Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах:
– спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; – психологічні діагностики мікроклімату, соціометрія, вивчення згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; – визначення рівня тривоги та депресії учнів. |
Впродовж року | АдміністраціяСоціально -психологічна служба |
Година спілкування «Конфлікт. Шляхи подолання конфліктів»Імітаційна гра «Моя поведінка в конфлікті та небезпечній ситуації» | Жовтень | Вихователі | |
20. | Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу»:Година спілкування «Що робити коли тебе ображають?». | Жовтень | Педагоги |
21. | Зустріч із представниками ювенальної поліції. «Кримінальні правопорушення | Листопад | Працівники поліції |
22. | Перегляд відеороліка « Як розпізнати булінг» | Січень | Вихователі |
23. | Визначення мікроклімату у класі | Листопад | Психолог |
24. | Виховна година « Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті» | Лютий | Вихователі |
25. | Заходи в рамках акції «16 днів проти насильства» | Грудень | Педагог-організаторПедагоги |
26. | Тематичні зустрічі та години відвертого спілкування учнів з інспекторами з ювенальної превенції МВП«Булінг. Правова відповідальність»
Консультативний пункт для педагогів з планування та проведення просвітницької роботи щодо запобігання булінгу (цькуванню) в учнівському середовищі |
Протягом року | ЗДВРПедагог-організатор
Інспектори МВП |
27. | Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу»:Години спілкування «Що робити коли тебе ображають?», «Як протистояти тиску однолітків», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі», «Вчимося безпечної поведінки в мережі Інтернет».
Заняття з елементами тренінгу «Спілкування з однолітками». |
Лютий | Педагоги |
28. | « Культура спілкування в Інтернеті » Година спілкування | Березень | Педагоги |
29. | Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» | Березень | Практичний психолог |
30. | Година психолога з демонстрацією відеоролика «Розірви коло» | Квітень | Практичний психолог |
Робота з батьками | |||
31. | Тематичні загальношкільні батьківські збори | Жовтень | Директор |
32. | Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми | Впродовж року | Психолог |
33. | Відеоурок для батьків « Захист дітей в Інтернеті » | Грудень | ПсихологПедагоги |
34. | Круглий стіл для батьків «Поговоримо про булінг та кібербулінг» | Березень | Соціально-психологічна служба |
35. | Розміщення та оновлення інформаційних матеріалів щодо профілактики булінгу | Впродовж року | Психолог |
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти | |||
36. | Анкетування учнів 5-10-го класів про випадки булінгу (цькування) в закладі | Грудень | Психолог |
37. | Анкетування батьків про безпеку в закладі | Березень | Класні керівники |
38. | Анкетування “Я та булінг” | Травень | Соціальний педагог |
ПЛАН ДІЙ
ПРАЦІВНИКІВ ЦЕНТРУ У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ НАД ДИТИНОЮ
https://bcnrc.kyiv.ua/wp-content/uploads/2025/04/пландійтазаява.pdf
Не ігноруй булінг: нові механізми з протидії цькуванню
Як наразі виглядає механізм з протидії цькуванню
1. Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору.
2. Дитина може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда – Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги.
3. Усі контактні номери мають бути розміщені на інформаційній дошці, а також на сайті закладу освіти, зокрема:
– Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 ( 12.00 – 16.00);
– Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;
– Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;
– Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
– Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;
– Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
– Національна поліція 102.
Як має поводитись педагог у разі виявлення булінгу
1. Якщо педагог або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу, він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.
2. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу.
3. Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує всі обставини цькування. Надалі він скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії.
4. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей. До складу такої комісії можуть входити педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера», керівник закладу та інші зацікавлені особи.
5. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України. Але за будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
Такий механізм діє не лише для захисту дітей від цькування, а й для протидії булінгу над усіма учасниками освітнього процесу, зокрема освітянами та батьками.
Нагадуємо, що новоприйнятий Закон також передбачає низку штрафів за цькування.
Штрафи за булінг: від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів, тобто від 850 до 1700 гривень або від 20 до 40 годин громадських робіт.
Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення: штраф буде більшим — від 100 до 200 мінімумів (1700 – 3400 гривень) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу учасника освітнього процесу: тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 відсотків заробітку.