КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ БАГАТОПРОФІЛЬНИЙ
НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ЦЕНТР»
наказ
01.09.2025 Біла Церква № 31
Про створення безпечного освітнього
середовища та попередження і
протидії булінгу (цькуванню)
у 2025/2026 навчальному році
Відповідно до статті 15 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX, Закону України «Про охорону дитинства», «Про освіту», Наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», на виконання Закону України від 15.07.2021 року № 1658-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», відповідно Постанови КМУ від 04.06.2025 №658 «Про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми», враховуючи рекомендації листа МОН України № 1/21639-24 від 19 листопада 2024 року «Про методичні рекомендації шодо організації виховного процесу в закладах освіти», з метою створення безпечного освітнього середовища в закладі, запобігання вчинення дітьми злочинів, правопорушень, проявів булінгу в освітньому просторі, формування позитивних соціальних установок
НАКАЗУЮ:
- Заступнику директора з виховної роботи ЩУР Катерині:
1.1 . Довести до відома педагогічний колектив Центру щодо врахування рекомендацій, викладених в листі МОН України № 1/21639-24 від 19 листопада 2024 року «Про методичні рекомендації щодо організації виховного процесу в закладах освіти»
Вересень 2025 р.
1.2. Створити у закладі освіти безпечне освітнє середовище, що унеможливлює прояви булінгу.
1.3. Розробити та подати на затвердження директору Центру План заходів щодо запобігання та протидії булінгу в закладі (додаток 1)
Вересень 2025 р.
1.3. Здійснювати контроль за виконанням комплексного Плану заходів створення у 2025/2026 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок та надавати оперативну інформацію з цього питання на оперативних нарадах при директорі із вчителями
Постійно, упродовж навчального року
1.4. Проводити спільну просвітницьку роботу з відповідними службами з питань створення безпечного середовища серед учнів та підлітків, батьків, вчителів.
1.5. Своєчасно виявляти батьків або осіб, що їх замінюють, які ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо створення належних умов для життя, навчання та виховання учнів та вжити заходів корекції та впливу
Постійно, упродовж навчального року
1.6. Контролювати поведінку дітей, взаємовідносини між учнями, між учнями та вчителями.
Постійно, упродовж навчального року
- Створити постійно діючу комісію з виявлення фактів булінгу та реагування на них у складі:
ВЕРЗУН Ольги, директора школи – голови комісії;
ІВАНОВОЇ Людмили, ЗДНВР – заступника голови комісії;
ЩУР Катерини, ЗДВР – секретаря комісії;
РУБЛЕНКО Вікторії – практичного психолога;
АТАМАНЕНКО Інни – соціального педагога;
класного керівника класу, в якому виявлено факт булінгу (за потребою).
- Членам постійно діючої комісії:
3.1. Після отримання повідомлення про факт булінгу невідкладно реагувати шляхом проведення внутрішнього розслідування, індивідуальної роботи з учасниками булінгу, проведення нарад, відповідно до Плану реагування, що додається (Додаток 2).
- Педагогічним працівникам школи:
4.1. Забезпечити виконання Плану заходів по школі щодо запобігання та протидії булінгу.
4.2. Не допускати випадків фізичного та психологічного насильства, образ, недбалого й жорстокого поводження з дітьми.
Протягом навчального року
4.3. Формувати в учасників освітнього процесу толерантне ставлення один до одного.
Протягом навчального року
4.4. Уникати проявів жорстокого ставлення до учнів, приниження їхньої честі, гідності та інших форм насильства (фізичного та/або психічного).
Протягом навчального року
4.5. Невідкладно інформувати адміністрацію навчального закладу про виявлений факт булінгу по відношенню до учнів школи.
4.6. Дотримуватися алгоритму дій працівника навчального закладу у разі виявлення випадку насильства над дитиною.
- Класним керівникам та вихователям 1-10 класів:
5.1. Впродовж року організувати і провести комплекс заходів, спрямованих на попередження проявів булінгу, запобігання та протидії домашньому насильству серед учнів.
5.2. Постійно проводити просвітницьку роботу з учнями щодо попередження правопорушень, дитячої підліткової злочинності, шкідливих звичок.
5.3. Здійснювати індивідуальну роботу з підлітками, які потребують особливої педагогічної уваги.
5.4. Проводити просвітницьку роботу серед учнів, батьків щодо ознайомлення їх з правами та можливостями, способами дій та реагування на випадки булінгу (цькування) свідками, учасниками або об’єктами, якого вони стали або могли стати.
- Практичному психологу РУБЛЕНКО Вікторії:
6.1. Забезпечити психологічний супровід учнів та проведення просвітницької, профілактичної та діагностичної роботи щодо попередження проявів булінгу в учнівському середовищі.
6.2. Проводити проводити корекційні та профілактичні заняття,просвітницьку роботу з батьками та педагогами щодо попередження проявів булінгу в учнівському середовищі, запобігання та протидії домашньому насильству (згідно з розробленими заходами).
- Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з виховної роботи ЩУР Катерину.
Директор Ольга ВЕРЗУН
Додаток 1
до наказу
«БЦ багатопрофільний
НРЦ» від 01.09.2025 №31
План заходів для унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми
| № | Назва заходу | Дата проведення | Категорія |
(працівники центру,
учні, батьки)Хто проводитьПревентивні заходи1Розроблення та затвердження ПоложенняСерпень 2025Працівники центруДиректор2Створення робочої групи для планування заходів визначених Положенням та призначення відповідальної особи для здійснення заходів щодо унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьмиСерпень 2025Працівники центруДиректор3Ознайомлення з Положенням про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьмиСерпень 2025Працівники центруДиректор4Розроблення та розміщення у доступних місцях інформаційних матеріалів (плакатів, брошур із контактами служб допомоги, контактних номерів телефонів для анонімного зверненняСерпень 2025Діти, батьки, інші законні представникиПсихолог,
соціальний педагог5Надсилання та поширення інформаційних матеріалів з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми через батьківські, учнівські групи в месенджерах, розміщення на офіційному веб-сайті закладу та його сторінках у соціальних мережахПротягом рокуДіти, батьки, інші законні представники
Класні керівники,
психолог, соціальний педагог
6Проведення оцінювання ризиків насильства та жорстокого поводження з дітьмиСерпень-вересень
Керівник
психолог, соціальний педагогЗаходи з навчання та підвищення обізнаності унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми7Тренінг ««Захищене дитинство – відповідальність дорослих. Як розпізнати насильство»Вересень 2025Працівники центруПрактичний психолог8Батьківські збори з включенням питання щодо запобігання насильству та жорстокому поводженню з дітьми1 раз на семестр, відповідно графіка проведення батьківських зборівБатьки або законні представникиКласні керівники.
Заступник з ВР9Інформаційні сесії під час годин спілкування1 раз на місяцьДітиКласні керівники.
Заступник з ВР10Проведення заходів в рамках акції «16 днів проти насильства»Листопад-груденьПрацівники центру,
учні, батькиКласні керівник, практичний психолог11Круглий стіл «Педагог без агресії: психологічна гігієна вчителя»ІІ семестр 2026Працівники центруПрактичний психолог
Робоча група12«Створимо безпечну школу разом» – конкурс проєктівІІ семестр
2026ДітиКласні керівники13Тренінги:
«Вчимося вирішувати конфлікти мирно»
«Мова ненависті: як зупинити?»
«Як сказати “ні” і бути почутим»ІІ семестр
2026ДітиКласні керівник, практичний психологЗаходи з моніторингу та оцінки виконання Положення14Проведення анкетуванняВересень 2025
Травень 2026ДітиПсихолог,
соціальний педагог15Проведення аналізу анкетуванняВересень 2025
Травень 2026
Психолог,
соціальний
педагог16Внесення змін до Плану заходів (за потреби)Протягом року
Психолог,
соціальний
педагог17Аналіз роботи з питань запобігання насильству та жорстокому поводженню з дітьми центруВ кінці кожного семеструПрацівники
центруПсихолог,
соціальний
педагогПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ18Підготовка звіту щодо виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгуЗаступник директора з ВРТравень- червень
19Підготувати методичні рекомендації для педагогів: з вивчення учнівського колективу; з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей Практичний психологЖовтень
20Проходження курсів педагогічними працівниками з питань протидії булінгу (цькування)ЗДНВРПротягом року
21Засідання МО класних керівників та вихователів:
« Робота педагогів з профілактики булінгу, правопорушень, злочинності та бездоглядності»Голови МО, практичний психологБерезень
22Проведення консультування класних керівників із проблемних ситуаційПрактичний психологПротягом року
Додаток 2
до наказу
«БЦ багатопрофільний
НРЦ» від 01.09.2025 №31
План (алгоритм) дій у разі виявлення випадку булінгу (цькування)
- Особа, яка стала свідком або отримала інформацію про булінг (учитель, вихователь, учень, батьки, інші особи) негайно повідомляє адміністрацію закладу освіти (директора або заступника директора).
- Адміністрація закладу освіти:
2.1. Реєструє факт звернення/повідомлення у відповідному журналі;
2.2. Створює комісію з розгляду випадку булінгу (до складу входять адміністрація, класний керівник, практичний психолог, соціальний педагог, інші педагоги за потреби);
2.3. Повідомляє батьків (законних представників) усіх учасників ситуації.
- Комісія з розгляду випадку булінгу:
3.1. З’ясовує обставини ситуації, опитує учасників, свідків;
3.2. Оцінює ризики для постраждалої дитини та приймає рішення: чи має місце булінг (цькування), чи інший конфлікт, визначає заходи виховного впливу та підтримки для всіх учасників.
- За підтвердження факту булінгу:
4.1. Адміністрація протягом одного робочого дня повідомляє Національну поліцію України та службу у справах дітей;
4.2. Здійснює заходи щодо захисту та психологічної підтримки постраждалого;
4.3. Організовує роботу з кривдником (психологічна допомога, виховні заходи, індивідуальна профілактична робота).
- Психолог та соціальний педагог:
5.1. Надають індивідуальні та групові консультації постраждалим, свідкам та кривдникам;
5.2. Проводять профілактичні заняття у класі.
- Класний керівник:
6.1. Сприяє відновленню безпечної атмосфери в класному колективі;
6.2. Інформує педагогічний колектив про необхідність профілактичних заходів.
- Звітність та контроль:
7.1. Усі дії та рішення комісії документуються протоколом;
7.2. Інформація про випадок булінгу зберігається в закладі освіти відповідно до чинного законодавства;
- Директор закладу контролює виконання плану дій.
ПЛАН ДІЙ
ПРАЦІВНИКІВ ЦЕНТРУ У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ НАД ДИТИНОЮ
https://bcnrc.kyiv.ua/wp-content/uploads/2025/04/пландійтазаява.pdf
Не ігноруй булінг: нові механізми з протидії цькуванню
Як наразі виглядає механізм з протидії цькуванню
1. Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору.
2. Дитина може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда – Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги.
3. Усі контактні номери мають бути розміщені на інформаційній дошці, а також на сайті закладу освіти, зокрема:
– Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 ( 12.00 – 16.00);
– Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;
– Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;
– Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
– Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;
– Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
– Національна поліція 102.
Як має поводитись педагог у разі виявлення булінгу
1. Якщо педагог або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу, він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.
2. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу.
3. Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує всі обставини цькування. Надалі він скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії.
4. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей. До складу такої комісії можуть входити педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера», керівник закладу та інші зацікавлені особи.
5. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України. Але за будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
Такий механізм діє не лише для захисту дітей від цькування, а й для протидії булінгу над усіма учасниками освітнього процесу, зокрема освітянами та батьками.
Нагадуємо, що новоприйнятий Закон також передбачає низку штрафів за цькування.
Штрафи за булінг: від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів, тобто від 850 до 1700 гривень або від 20 до 40 годин громадських робіт.
Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення: штраф буде більшим — від 100 до 200 мінімумів (1700 – 3400 гривень) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу учасника освітнього процесу: тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 відсотків заробітку.